Így legyél a szakmád olimpiai bajnoka – üdvös tanulság Balogh Levente, a magyar ásványvíz megreformálójának pályafutásából

2020. december 20. 14:50 - preganferi

Ha az ásványvíz előállítás olimpiai sportág lehetne, akkor Balogh Levente lenne Magyarország sokszoros olimpiai bajnoka.

Végtére is minden adott hozzá, már csak a Nemzetközi Olimpiai Bizottságot kellene meggyőzni róla, hogy vegyék napirendre a dolgot. A viccet félretéve Balogh Levente mind a sportban, mind pedig az üzleti életben elért sikereire méltán lehet büszke. Ha téged is érdekel, hogy lett a cselgáncsozó reménységből a sportnak köszönhetően Magyarország egyik üzleti sikerkovácsa, akkor ezt a cikket semmiféleképpen ne hagyd ki!

balogh-levente_1170x.jpg

Balogh Levente egy olyan sokoldalú jelensége a magyar vállalkozói szférának, aki ötvözte az Édesapjától tanultakat a szakmáról a sportból hozott mentalitásával és saját erejéből jutott el oda, ahol ma tart. Kezdetben még az elit gimnázium és a profi sport között kellett döntenie, aminek eredményeképp a cselgáncs mellett tette le a voksát és 18 bajnoki cím mellett a címeres kimonót is magára ölthette. Fiatal korában a sport megtanította számára azt az értékrendet, amit a mai napig képvisel. Az a mentalitás, amit az üzleti életbe is át tudott vinni meghatározta a sikereit. Fiatalon olimpiai bajnok szeretett volna lenni, viszont Édesapja, aki vegyészmérnökként dolgozott az első nyugat-európai magyar vállalatnál, az Olympos Kft-nél nem hagyta, hogy a tanulmányait sutba dobja. Ennek köszönhetően először élelmiszer-tartósító technológusi oklevéllel gazdagodott majd marketing közgazdász lett. Már fiatalon világossá vált, hogy van érzéke a marketinghez ezenkívül pedig nagyon jól rajzolt. Ezt a tudását később a logók tervezése során is kamatoztatta. Sokan elfeledkeznek róla, hogy a mára már kiterjedt és virágzó birodalma nem az ölébe hullott. Szinte mindenét eladva az Édesapjától vásárolta meg a szentkirályi telepet és a 2002-ben még hozzávetőleg 200 millió forintos veszteséggel üzemelő ásványvizes üzletág Balogh Levente vezetésével kilépett az árnyékából és fejlődésnek indult. Az Édesapja szavai nyomán miszerint „ez a világ legjobb ásványvize”, indult világhódító útjára a 2003-ban alapított Szentkirályi Ásványvíz Kft, amit sokan hazánk egyik legnagyobb sikertörténeteként tartanak számon.

Az a hit és elszántság, amivel belevágott a munkába szintén a sportolói múltjára vezethető vissza. A saját állítása szerint az edzője úgy nevelte, hogy neki az olimpiai bajnokot kell megvernie. Innen eredeztethető az a merész gondolat is, hogy amikor piacra lépett a Szentkirályival ő a már jelenlévő világ négy legnagyobb vízpalackozóját „támadta”. Mivel az Édesapja szavai végig ott motoszkáltak a fejében így elhatározta, hogy megérdemli a szentkirályi ásványvíz, hogy a prémium kategóriába kerüljön. Joggal mondhatjuk tehát, hogy mára már mindez történelem.

A sport nem csak egészségünk megőrzése miatt roppant fontos. Ahogy Balogh Levente és a Szentkirályi történetéből is láthatjuk a mentalitás, amit a sport ad, képes hegyeket megmozgatni.

De mi a helyzet akkor, ha valaki nem volt versenysportoló? Honnan merítenéd azt a fajta kitartást és versenyszellemet, amik ezekre az emberekre jellemzőek?

Sajnos szinte minden ágazatra jellemző, hogy felhígult és tele van olyan „szakemberekkel", akik egy dologban kiválóak csupán, méghozzá a számla kiállításában. Az alábbi szemléletmódokat, ha magadévá teszed és a saját értékeidet képviseled te is, akkor garantáltan nem fogja rólad senki azt állítani, hogy csak a számla benyújtására vagy képes. Lássuk tehát azt az 5 jellemvonást Balogh Leventétől, amit a mai túlhajszolt világunkban sokan hagynak elmenni maguk mellett.

A sportolói gondolkodásmód

Rengeteg olyan vezető van, akiknek fontos a versenysportolói múltjuk. Ezt a tapasztalatot szinte kivétel nélkül mindegyikük beépítette a vezetői önképébe. Nem tett máshogy Balogh Levente sem, hisz ahogy már korábban említettem pont ennek a mentalitásnak köszönhetően mert beleállni kezdőként egy olyan kiélezett versenyhelyzetbe, ami annak idején jellemezte az ásványvíz szegmenst. A sportolóilét megtanít arra, hogy ingyen nem kapsz semmit, a veled szemben álló ellenfél is vágyja a sikert. Ha nem vagy nála elszántabb, kitartóbb és jobb veszíteni fogsz, viszont, ha ez bekövetkezik légy képes felállni a padlóról. Vedd észre, hogy milyen tapasztalatokat gyűjtöttél miközben megélted a sikertelenséget. Ebből fogsz tudni a jövőben építkezni és ha legközelebb szembekerültök, már Te fogsz kijönni győztesen a csatából. Jelen esetben a dzsúdót alapul véve és általában a küzdősportokat a művelője kiválóan fejlődik az interperszonális viselkedéssel járó kihívások terén. A kudarcok és a győzelmek reális értékelése és az önképük stabilitását illetően is.

Gondolj csak bele ez utóbbi észrevételbe. Van egy remek ötleted és szeretnél végre kilépni a mókuskerékből. Belevágsz a vállalkozásba és úgy érzed, hogy meg tudnád váltani a világot, de találkozol a volt kollégáddal, a szomszédoddal, az ismerősöddel, akiknek csillogó szemmel meséled, hogy végre valahára belekezdtél a régóta dédelgetett álmodba. Ha ők kivétel nélkül szkeptikusan és borúlátóan nyilatkoznak, akkor mennyire tudsz stabil maradni legbelül? Képes vagy továbbra is ugyan azt az áhított célt látni a szemed előtt, amit percekkel azelőtt még oly lelkesen ecseteltél vagy a beszélgetőpartnereid visszahúznak a korábbi önmagadhoz, amikor még te magad sem hitted el, hogy képes vagy rá?

unnamed.jpg

Az értékteremtés vágya

Balogh Levente sokszor, sok helyen elmondta már, hogy mennyire fontos számára az értékteremtés. Ennek az alapja, hogy azt kell csinálni, amit szeretsz. Manapság az van reflektorfényben, aki sikeres. Sikeresek viszont csak úgy lehetünk hosszútávon, ha teljes odaadással művelünk valamit. Kiugró sikereket is el lehet érni rövidtávon még akkor is, ha valamit nem szeretünk igazán csak van hozzá egy kis tehetségünk vagy elszántságunk. Az igazi értéket viszont csak is akkor tudod adni, ha magadénak érzed azt, amivel foglalkozol. Abban az esetben, ha csak a pénz az egyetlen motiváló tényező akkor valamit nem találtál meg benne. Véleménye szerint két fajta üzletember létezik, az egyik a pénz alapú, aki csak pénzt akar keresni és van az alkotó. Ő magát alkotónak tartja. Nála mindig is az elsődleges szempont az, hogy mit akar gyártani, ezt kinek akarja eladni és erre mennyit hajlandó rá költeni az, akinek el szeretné adni. Mindezek után jön csak az, hogy megnézze mennyit keresett vele. Viszont az értékteremtés velejárója, hogy egy idő után már a bevétel is tükrözi a befektetett munkát.

A vállalkozók jelentős része vagy egy családi céget visz tovább vagy ad hoc jelleggel egy épp aktuális piacirést szeretne betömni. Kevesen vannak, akik azért vállalkoznak, amiért Balogh Levente is tette. Ha már elgondolkoztál rajt, hogy vállalkozásba kezdesz, vagy csak most fogalmazódott meg benned a gondolata akkor milyen hivatást választanál magadnak? Miben tudnál te magad is kiteljesedni?

A tudás esszenciája

Szentül hisz abban, hogy a tudás hatalom. Ő sem a főnöki székben kezdte a karrierjét, hanem végig járva a ranglétrát és kitanulva a szakma minden fortélyát már olyan tudással vágott bele a saját cégébe, amire nyugodtan tudott alapozni. Több interjúja során elhangzott már, hogy amikor átvette a szentkirályi telepet, akkor elhatározta hogy az ásványvíz szakértője lesz. Minden porcikájával az ásványvízre koncentrált. Itt merül fel újra az előző bekezdésben leírt gondolat, hogy nem a pénzért csinálta, hanem azért hogy alkosson valami maradandót. A Szentkirályi indulásakor még teljesen más kultúrája volt a vízfogyasztásnak Magyarországon. Túlzás nélkül állítható, hogy Balogh Levente volt, aki megtanította az embereknek az ásványvíz fogyasztást. Ehhez nem lett volna elegendő egy jó marketing stratégia, hiszen az meg volt a másik négy vetélytársnak is, akiket végül letaszított a trónról. Ebben a Dávid és Góliát harcban szintén a tudás volt a döntő tényező.

A tudás nem csupán azt jelenti, hogy a tanítás eredményeként kapunk valamit. Ebbe beletartozik minden tapasztalat és egyéb tudáselem, amelyekre az iskolán vagy munkahelyen kívül teszünk szert. Ezért roppant mód fontos, hogy nyitott szemmel járjunk a világban és befogadóak legyünk. Számodra mit jelent a tudás? A munkád elvégzéséhez szükséges alapvető ismereteket vagy azt, amikor úgy kelsz fel, hogy még többre vágysz és a szakmád olimpiai bajnoka akarsz lenni?

A nagy betűs minőség

Meggyőződése, hogy aki egy brand-et hoz létre és birtokol, annak sokkal fontosabb a minőség, mint aki csak a pénzért vállalkozik. Manapság már minőségi termék vagy szolgáltatás nélkül nem lehet profitábilis vállalkozást üzemeltetni. A Szentkirályi ásványvíz is egy ilyen minőségi alapanyag. Ahogy többször említette korábban szerencséje mindenkinek van az életében, de a jó üzletember nem megy el mellette, érezni kell és tudni ezt a pillanatot felismerni és kiaknázni, ahogy ő is tette 2003-ban, amikor útjára indította a Szentkirályi Ásványvíz Kft.-t. Egy minőségi alapanyaggal és minőségi tudással a kezében sikerült megváltoztatni az erőviszonyokat a piacon. Ahogy korábban szó volt róla, remekül rajzol és ezt a tudását hasznosítva ő álmodja meg az egész brand arculatát. Ez pedig hűen tükrözi az ő értékeit, hiszen ugyanezt a minőséget képviseli a termék minden egyes része. De az ő helyzetében a tudás nem volt elegendő, mivel a minőségi alapanyagból valahogy minőségi terméket is kellett gyártani. 2007-ben, amikor elkezdték az új gyárat építeni nem is volt kérdés, hogy a világ legjobb gépsorát szeretné megvásárolni. A sportolói múlt ebben a döntésben is oroszlánrészt vállalt. Hiszen, ha nem az lebegne a szeme előtt, hogy az olimpiai bajnokot kell megvernie akkor bizonyára beérte volna a második legjobbal is. Az üzleti filozófiája mindig az volt, hogy a „minőség nem luxuskategória”.

 Mindenki életében van olyan terület, amely kiemelt fontossággal bír. Akkor is foglalkozunk vele, ha minden mást elhanyagolunk. Ezek a dolgok azokhoz a képességekhez szervesen kapcsolódnak, amelyek leginkább meghatároznak minket és már gyermekkorunktól kezdődően velünk vannak még, ha valamelyest át is alakulnak. Érdemes tehát az ilyen FLOW élményt okozó tevékenységekre fókuszálnunk mert ezek azok, amivel igazán nagy és minőségi dolgokat vagyunk képesek elérni. Számodra milyen tevékenység jelenti egyszerre a minőségi munkát és a FLOW élményt? Ha egyik sincs meg jelenleg, akkor miképp tudnád ezt a jövőben megvalósítani?

5885_szentkiralyi1.jpg

A nélkülözhetetlen hitelesség

Mint korábban annyiszor utaltam rá a sportolóivéna folyton folyvást kiütközik Balogh Leventénél is. A hitelesség az egyik legfontosabb, amit szem előtt tart. Saját bevallása szerint ezt teljes mértékben a dzsúdótól tanulta meg. Hiszen, ha magára ölti a hófehér kimonót és vele a fekete övet majd rálép a tatamira az önmagában azt feltételezi, hogy egy nagyon jó cselgáncsozó viszont, ha valaki csak felveszi és nincs mögöttes tartalma, majd egy sokkal gyengébb ellenféltől kikap akkor rögtön oda a hitelesség. Ez a Szentkirályi brand egyik alappillére is elvégre, ha van egy szép csomagolása és egy remek marketingje akkor a benne lévő terméknek is ugyan olyan jónak kell lennie. „Ha nem vagyok hiteles akkor megbukok és megbukik a termékem is”.

A hitelesség egy bonyolultabb kérdés, mint azt talán elsőre gondoljuk. Számomra azt jelenti, hogy tisztában vagyok az érzéseimmel, képességeimmel és motivációmmal, amit képes vagyok a körülöttem lévőkkel is tudatni, fel és beismerem a saját hibáimat és ezekből tanulok, hogy legközelebb már ne kövessem el őket.

Számodra mit jelent a hitelesség?

A cikket végig olvasva joggal merül fel a kérdés, hogy lehetséges mindezen dolgok birtoklása, ha valaki nem sportol versenyszerűen. Az, hogy valaki remekül teljesít a sportban nem egyenesen arányos azzal, hogy remek üzletember vagy remek vezető lesz. Sok dolog van, amit a fiatalon elkezdett versenysport adhat viszont rengeteg olyan vezetőiképesség akad, amit így nem lehet elsajátítani. A jó összpontosító képesség, a nagy magabiztosság, a szorongások kezelése és a tevékenységükben való elmerülés viszont nem specifikus vezetői készségek. Egy vállalkozónak vagy vezetőnek a feladatköre sokkal összetettebb ennél. Olyan elemek, mint a kommunikáció, irányítókészség és empátia nem elsődlegesen jellemzőek a sportban. Viszont a felsorolt képességek mindegyike elsajátítható és fejleszthető. A teljes egészet nézve tehát a hozzáállásod alapjaiban határozza meg azt, hogy képes leszel-e mások számára is értéket teremteni. A tudás, a minőség és a hitelesség pedig elengedhetetlen részei kell, hogy legyenek a munkádnak. Ezek nélkül nem lehetsz a szakmád olimpiai bajnoka.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csucsteljesitok.blog.hu/api/trackback/id/tr3116351932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása